Včelařské postupy

Články a překlady J. Boháče najdeme na www.vcely.or.cz/files/J-Bohac.zip nebo www.n-vcelari.cz/clanek-100-otazek-a-odpovedi.htm. Včelaření v nízkonástavkových úlech od K. Čermáka je k dispozici na www.vcely.or.cz/files/NNvcelareni.pdf. Náš včelařský rok M. Sedláčka najdeme na www.vcelarstvisedlacek.cz/vcel_rok.php.

Jak postupuje J. Jindra si přečteme na www.sweb.cz/jjvcela/VCELY5.html. Články Ing. Smělého o postupech včelaření v silně uteplených úlech najdeme v archivu www.vcely.or.cz/files/. Na stránce V. Vydry www.sweb.cz/vitavydra/fenologie.html můžeme srovnat postup "líného muže" a postup "workoholika".

Několik kratších příspěvků najdeme také na gw.dup.cz/vcelam/modules.php?name=Topics v části "Provozni metody a postupy". Větší množství článků na toto téma najdeme na stránce www.n-vcelari.cz/clanky.htm. Vysvětlení důležitých kroků je také ve včelařské encyklopedii na stránce home.worldonline.cz/~ca358217/.

Některé odlišnosti a postupy specifické pro Dadant najdeme na web.quick.cz/pvzubri/zajimavosti.html#dadant. Chovu matek se věnují stránky web.quick.cz/med/chov_m.htm, www.n-vcelari.cz/clanek-zamysleni-nad-chovem-matek.htm a www.vcelarskenoviny.cz/view.php?cisloclanku=2004030602. Něco o dvoumatečném včelaření najdeme na www.n-vcelari.cz/clanek-dvoumatkove_metody.htm. Pokud potřebujeme převést včelstva na jinou rámkovou míru, můžeme se inspirovat na www.n-vcelari.cz/clanek-jak-prejit-na-langstroth.htm nebo www.langstroth.wz.cz/index.php?page=0028.

Ze zahraničních odkazů zde máme například včelaření v malém rozsahu: nanaimo.ark.com/~cberube/toc.htm, zásady pro bezproblémové včelaření v zabydlené oblasti: outdoorplace.org/beekeeping/citybees.htm a několik postupů pro začátečníky: ianrpubs.unl.edu/Insects/g1104.htm, muextension.missouri.edu/xplor/agguides/pests/g07600.htm, www.hivetool.com/guide/index.htm nebo www.beemaster.com/honeybee/beehome.htm.

Manipulace s úly

Těžkou fyzickou práci u včelstev ulehčuje technika. Příklady profesionálních řešení pro manipulaci jsou na: www.algonet.se/~beeman/material/hivelift-nf.htm, www.algonet.se/~beeman/material/lift-nf.htm, www.honeybeeworld.com/loader/loader.htm nebo www.herbee.com/page4.htm.

Včelař s menším počtem včelstev používá jednodušší a levnější zařízení. Elegantní je Jindrův kočovný rudlík www.sweb.cz/jjvcela/rudlik.html, jiné řešení je k vidění na www.sweb.cz/fskalsky/ nebo www.vcely.or.cz/files/fskalsky2/index.html. Manipulaci s úly zlepšují i drobnosti jako třeba rychloupínací spona www.sweb.cz/jjvcela/spona.html.

Celý článek včetně klikatelných odkazů je k dispozici na vcely.borik.cz.

Jiří Bořík, vcelar@borik.cz.


Článek byl napsán pro časopis Moderní včelař.